Thursday, June 25, 2009

New Phone Anyone?

Do I need or want a new handphone? Ermm.. Ia bermain main di fikiran aku lately ni. Sometimes I feel like I am so desperate to have one especially when I didn't bring along my camera but need to snap snap. Tapi selalunya snap snap tidak berlaku kerana memory dalam phone ku itu sudah over limit. Erk? Teruk sangat ke phone kau? Kira old fashion and very basic sahaja phone ku itu. Kehkehkeh! Sampaikan selalunya cousin aku excited nak bluetooth new songs but couldn't do so because no memory space in my phone. Ini berlaku kerana phone ku itu tiada memory card ok. I know, it's not something very important but I'm so used to phone yang boleh store hundreds of messages and songs. Ini membuatkan aku teringat phone lama yang telah dicuri oleh syaitan syaitan itu. Maafkan bahasa aku ye tapi mereka adalah syaitan yang bertopengkan manusia! (Macam dialog dalam drama Melayu pulak). Tapi aku tetap bersyukur kerana aku hanya membayar phone ku itu dengan harga RM200 sahaja kerana aku begitu down pada ketika itu dan terima kasih kepada BIL yang sangat baik itu. Supposedly the phone is just for temporary use but knowing me yang sangat kedekut untuk membeli phone maka ia telah menjadi teman sejati aku sejak 4 bulan yang lepas? Oh please people! Membeli phone is not in my agenda ever! Believe it or not, aku tak pernah beli phone sendiri. Semuanya Ayah yang belikan. So tiba tiba aku terasa nak membelanja diri dengan new phone tetapi hati berbelah bahagi samada ia perlu atau tidak. Atau lebih tepat lagi, adakah ia hanya nafsu semata? Mari kita lihat dan analisa:

Why do I need a new phone?

- I need a phone with a memory card to store my messages (aku memang ada penyakit tak suka delete sms), songs (jika aku bosan seorang diri, maka aku perlu play my fave songs), photos (the most important thing kerana aku suka snap snap now ni. Tiba tiba sahaja?)

- The one I have currently not so canggih (Tapi ini seperti lebih kepada nafsu ye!)

- Aku suka men connect to internet bila bila sahaja aku suka especially bila tidak membawa lappy aku itu. I used to do that with my previous phone! (Jadi memang perlu kan?)

Mengikut analisa di atas, it's not justifiable enough to upgrade your phone uHuHu Girl! Only 3 reasons je yang aku ada atau otak aku terlalu penat untuk berfikir? :) Mungkin juga.

Tetapi sekiranya aku inginkan phone yang baru di bawah ini adalah my dream Buddy.


My Dream Buddy no 1 definitely lah iPhone. It looks like everbody has one. So I want one too!! Boleh ke? (Duit sendiri, orang lain peduli apa!) Terasa diri ini begitu up to date jika aku ada dia sebagai Buddy aku. Ermm...syioknya!



My Dream Buddy no 2 goes to this Blackberry Storm. Kenapa? Kerana ia latest Blackberry kah? Atau kes nya sama juga seperti iPhone? Kerana kini it is an in-thing. Most people have it, so I should have one too? Perhaps...

My Dream Buddy no 3 would be Blackberry Bold kerana mungkin it's not the latest Blackberry but ia bukan touch screen, jadi aku mungkin consider kerana aku tak pernah ada touch screen phone before and I'm a bit slow in learning gadgets ni. Sure Cikabi would recommend this to me kerana dia tidak mahu diganggu oleh ku. Kehkehkeh!




My Dream Buddy no 4 probably this HTC Magic kerana Cikabi is the current HTC user and she recommends this to me as well kerana phone dia telah jatuh berguling guling berkali kali tapi ia tetap gagah dan mantap. Tapi aku rasa aku tak ganas macam dia kot. Aku rasa smart juga phone ini. Nak yang white color tu boleh tak?

Jadi ulasan di atas ini adalah angan angan kosong semata mata ya people. Setelah berfikir dalam dalam, terasa duit itu perlu disimpan dan guna untuk perkara yang lebih penting. Tapi tak salah juga if aku nak spoil myself once a while kan? And tiba tiba received email from a friend about Warren Edward Buffet, the Second Richest Man on Earth. This guy tak ada phone pun even he has the largest private jet company in the world! And aku yang income tak seberapa ni ada pulak hati nak pakai phone yang super expensive itu. Berangan je lah anda Si uHuHu Girl! So people looks like this phone will be my forever Buddy selagi ia bernyawa. Besar gila gambar Buddy ku ini kerana aku bangga dengan dia. (Kena puji supaya dia tak buat hal). Kehkehkeh!





Lastly, aku just nak share my favourite Warren Buffet's advice to young people "Live your life as simple as possible!". Yup that would definitely be ME! ;)



Have a great weekend! ;)

3 comments:

Mummy H. said...

darling sis, i'm so into blackberries (bold/curve/storm)..

lol..since money is the issue, lebih baik gunakan duit itu untuk membeli barang2 hantaran..heheheh

luvdelico said...

aishhh, aku baru berangan2 nak bli iphone,ihihi ^_^ bile bace entry ko ni, membuatkan aku pk bnyk kali ;p my nokia2100 has been loyal to me for like...4-5yrs kot,uhuhu!

Amira said...

please don't buy storm. <33
u'll regret after a week. now sume org nak start jual their storms..